woensdag 12 oktober 2011

Update 6 oktober 2011: OvJ beslist 'binnen enkele dagen' over 2e arrestatie

Vandaag heeft advocaat Jebbink een brief aan de OvJ van het landelijk parket gefaxt. Dit is waarschijnlijk de OvJ die is aangesteld door Teeven om het onderzoek naar alle acties tegen het 'asielbeleid' te coördineren.

Deze OvJ belde op 21 september, gisteren twee weken geleden intussen, naar het advocatenkantoor met de mededeling dat ze me opnieuw gingen arresteren vanwege dezelfde teksten, omdat deze nog op mijn website staan. De OvJ noemt dit 'een nieuwe pleegperiode', dus een 'nieuw strafbaar feit'.

Soeteman, die twee weken lang Jebbink tijdens vakantie verving, bewerkstelligde uitstel. De OvJ zou op een brief wachten waarin het standpunt van de verdediging wordt uiteengezet. Die brief is dus vandaag verzonden.

Argumenten zijn, kort samengevat in niet-juridische taal, dat het twee keer arresteren zou zijn voor hetzelfde feit, hetgeen niet kan, en dat als dit nu wel kan, ze me dan wel eindeloos iedere keer weer kunnen oppakken voor hetzelfde; dat er nog geen rechterlijke uitspraak is dat de teksten feitelijk opruiing zijn; en dat het weinig zin heeft doordat het OM zelf een persbericht met citaten heeft uitgebracht en daardoor zelf ervoor heeft gezorgd dat de teksten niet meer van het internet af te krijgen zijn, en dat mij arresteren dat niet oplost.

De OvJ heeft gezegd 'binnen enkele dagen' te beslissen. Ik heb geen idee hoe lang 'enkele dagen' duurt! Ook is niet duidelijk of de OvJ een negatieve beslissing eerst nog mededeelt. Het kan zijn dat hij dat niet doet.

Daarnaast zegt de OvJ steeds dat hij geen mededelingen doet over 'nieuwe feiten', waarmee hij doelt op alles wat ik schrijf en publiceer nadat ik ben vrijgelaten. Volgens Jebbink valt niet in te schatten hoe de teksten worden beoordeeld. Dit komt doordat het begrip opruiing erg is verruimd.

Overigens zie ik ook nog steeds politie en justitie teksten op mijn website bekijken. Het lijkt wel alsof ze nog steeds niet alles hebben gelezen en het onderzoek dus voorlopig nog niet is afgerond.

Met de verruiming van 'opruiing' wordt in feite het schrijven van een pittig, provocerend, hard, radicaal etc. artikel erg moeilijk gemaakt. Want waar ligt de grens???! Wat je nog wel en niet kunt schrijven kun je niet meer eenvoudigweg van te voren inschatten. Op deze manier blijft er van de vrijheid van meningsuiting dus bitter weinig over! Word ik geacht aan zelfcensuur te doen? Ik zou niet eens weten hoe!

De teksten staan, met de hele website, nog altijd online, en ik haal ze er niet vanaf. Er zijn intussen al behoorlijk wat mirrors verschenen, en de teksten in kwestie zijn her en der overgenomen, waarvoor bedankt iedereen die steun betuigt, en solidariteit.

NB. Interessant om te lezen is het dreigingsbeeld terrorisme in Nederland, waarin de NCTB in navolging van de AIVD doet alsof activisten tegen het asielbeleid terroristen zijn. Tegen deze achtergrond moet je mijn arrestatie en huiszoeking ook zien.

De echte terroristen, die werken voor de staat!

Joke Kaviaar, 6 oktober 2011
Update 6 oktober 2011: OvJ beslist 'binnen enkele dagen' over 2e arrestatie

Op 13 september kwam de Nationale Recherche mij thuis arresteren wegens 'opruiing', art. 131-2 en 132-2-3. er werd ook uitvoerig huiszoeking gedaan. Ik zat drie dagen in volledige beperking vast, en kwam vrij op 16 september.
Op 21 september belde de OvJ naar het advocatenkantoor en deelde mee: We gaan haar opnieuw arresteren.

De situatie nu, donderdag 6 oktober:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten