woensdag 19 oktober 2011

Er komt veel verontwaardiging en verzet los naar aanleiding van de plannen van het VVD-PVV-CDA-kabinet.

Niet verwonderlijk. Veel mensen worden hard geraakt door de astronomische bezuinigingen. Na een periode van nonchalance als het ging om de publieke sector, is er nu een periode van regelrechte kaalslag aangebroken. Mensen pikken het niet langer.

In Den Haag en elders in het land zijn er dagelijks vele demonstraties. Te veel om op te noemen. Maar enkele voorbeelden die ik zag, vond ik wel heel opvallend: ik zag rechters en advocaten met spandoeken; huisartsen met borden; mensen van de sociale werkvoorziening verzamelden handtekeningen; studenten en onderwijsgevenden schreeuwden hun kelen schor.

En dat is goed. Want verstandige ontevredenheid over en tegenspraak van onrechtvaardigheid zijn de belangrijkste bronnen van beschaving. Zonder tegenspraak rest slechts stagnatie. Maar die tegenspraak moet wel effectief zijn.

Ons verzet tegen de plannen van Rutte kan slechts effectief zijn als we samenwerken. Natuurlijk staan we als 1 man voor cultuur; als 1 man voor werk; als 1 man voor natuur en milieu; als 1 man voor onderwijs, maar… we moeten ook als 1 man staan voor allen!

Pas dan maakt ons verzet indruk. Pas dan zullen kabinet en Tweede Kamer beseffen dat ze rekening moeten houden met de belangen van de publieke sector, dat wat van ons allemaal is. En dat ze rekening moeten houden met de belangen van die vele gewone mensen die nu getroffen worden, die nu zien dat hun bestaanszekerheid wordt bedreigd.

De initiatiefnemers van 1 voor allen hebben daarom een manifest opgesteld, dat iedereen kan ondertekenen. Ik vraag u: Doe mee! Ga naar 1voorAllen.nl

en teken het manifest en zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen dat ook doen.

Doe het voor uzelf, voor anderen, voor de samenleving.

Emile Roemer

Het gezicht van 1 voor allen

Het gezicht van 1 voor allen

Eind september vroeg ik mensen of ze samen met mij op de cover van de ZO-krant wilden. Het resultaat mag er wezen!

De visie van Emile

Ewout Irrgang

In drie minuten weten wat mijn grote bezwaren zijn tegen dit kabinet? Kijk naar deze nieuwe video.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten