donderdag 10 november 2011

#Actie tegen #dwangarbeid , ‘Pleurt op met die #stadsmarinier!’

2011 Actie Arriva-machinisten tegen ongelijke lonen
Machinisten van Arriva in het noorden van het land hebben zelfstandig besloten tot een ‘werkoverleg’ tussen tien uur ’s morgens en vier uur ’s middags, uit onvrede over de pas afgesloten CAO MultiModaalVervoer. Ook in de nieuwe CAO blijven de lonen van het treinpersoneel achter bij wat collega’s in eenzelfde functie op NS-treinen verdienen. Dat gelijk trekken is een harde eis van de leden, maar is niet gerealiseerd in het principeakkoord – dat door de besturen van FNV Bondgenoten en CNV wordt verdedigd. Door het werkoverleg lopen de regionale treinen vertraging op. De directie heeft er op voorhand al een paar laten uitvallen. http://www.rodemorgen.nl/

9 nov. 2011 ‘Pleurt op met die stadsmarinier!’
Dagblad De Pers publiceert een artikel onder de kop: "Pleurt op met die haven", waarin de zogenaamde stadsmarinier beweert dat de Rotterdamse jeugd niet in de haven wil werken. Op een door hem georganiseerde excursie naar de haven waren maar weinig jongeren afgekomen. Direct wordt een link gelegd met de allochtone jeugd, die liever een kantoorbaantje zou hebben of thuis willen zitten. Maar wat zijn de feiten? Er werken in de Rotterdamse haven vele honderden jongeren, van allerlei kleur en afkomst. Wel verdienen ze bijna allemaal aanzienlijk minder dan hun oudere collega’s waarvan ze door soms wel 14 loonschalen gescheiden zijn. Dat ze een vast contract hebben is uitzondering, een tijdelijk contract is de regel. Anderen komen daar niet eens aan toe. Nadat ze tijdens hun stage in feite havenwerk geleverd hebben voor een stagevergoeding, worden zij weggestuurd. Bij de inhuurbedrijven heb je totaal geen zekerheid over je werktijden. Zo is het inleenbedrijf Transcore niet veel meer dan een telefoonlijst van 300 mensen met een nulurencontract, die zelf moeten vragen of ze een dag of een paar uurtjes mogen werken.
Bovendien zijn er nog honderden havenwerkers (bijvoorbeeld van de vroegere havenpool SHB) die gedwongen thuis zitten, elders werk moesten gaan zoeken of een parttime contract hebben terwijl ze fulltime willen werken.
Wat de havenbedrijven met hun campagne voor meer jongeren willen is in feite de lonen en de arbeidsvoorwaarden verder omlaag brengen – ten koste van de toekomst van de jongeren. Om dat te camoufleren wil de stadsmarinier de zwarte piet naar de (allochtone) jeugd schuiven. Tegen deze verdeel-en-heers politiek moeten jong en oud één front vormen: gelijk loon voor gelijk werk – weg met de jeugdlonen en de eindeloze loonschalen – vaste banen voor iedereen in de haven! http://www.rodemorgen.nl/

9 nov. 2011 Londen: bouwvakkers en studenten in actie
Duizenden elektriciens en loodgieters die in de bouw werken voeren in Londen actie tegen een loonsverlaging van 30% of meer, die een zevental grote bouwconcerns willen doorvoeren. Zoals we eerder berichtten willen Balfour Beatty Engineering Services en zes andere grote bouwconcerns uit de bestaande CAO’s stappen en eigen afspraken maken, met veel slechtere voorwaarden. Vooruitlopend op stakingsvergaderingen vanaf volgende week heeft vakbond Unite opgeroepen voor een manifestatie in Londen, waar duizenden loodgieters en elektriciens uit heel Engeland op afkomen. Voorafgaand aan de manifestatie trekken zo’n 700 collega’s langs verschillende bouwplaatsen in Londen en roepen de collega’s daar op om het werk neer te leggen. Zij blokkeren straten en lopen een stuk mee met een studentendemonstratie. Hierbij komt het regelmatig tot gevechten met de politie.
De studenten demonstreren met meer dan 10.000 in Londen tegen de harde bezuinigingen op het onderwijs, waardoor onder andere het collegegeld tot driemaal zo hoog wordt. Sommige universiteiten vragen meer dan 10.000 euro per jaar. Ook deelnemers aan de Occupy-beweging doen aan de demonstraties mee. De Britse staat heeft zeer veel geld gestoken in het redden van banken en de staatsschuld is hoog. De conservatief-liberale regering is daarom bezig een draconisch pakket van sociale sloop door te voeren, dat op breed verzet stuit bij het volk. http://www.rodemorgen.nl/

8 nov. 2011 Actie tegen dwangarbeid
Maandag voeren een vijftiental mensen actie bij de opening van het ‘participatiecentrum’ van de Leidse sociale werkvoorziening, het DZB. Met spandoeken en pamfletten ageren zij tegen het feit dat vanuit dit centrum Leidenaren met een bijstandsuitkering verplicht gaan worden al het werk te doen wat de DZB hen opdraagt – tot 75% van het wettelijk minimumloon. De betogers gaan de discussie aan met de genodigden. Een deel zegt het (eigenlijk) ook met hen eens te zijn, maar het van tafel krijgen van dit plan kan alleen door actie van de collega’s zelf. http://www.rodemorgen.nl/
8 nov. 2011 Mislukte poging Unilever om bezetting te breken
Unilever FrankrijkSinds eind september houden arbeiders de theefabriek Fralib in Gémenos (Zuid-Frankrijk) bezet, maar gaan door met de productie. Unilever (eigenaar van de fabriek) wil deze sluiten en de productie naar elders overbrengen. Deze week komt de directie bij de fabriek met een legertje van 30 particuliere beveiligers. Ze heeft hiervoor toestemming van de autoriteiten, omdat die nodig zouden zijn voor hun persoonlijke beveiliging. De directie geeft echter aanwijzingen aan de beveiligers dat ze de toegangen tot de fabriek voor de werkers af moeten sluiten en vertrekt dan zelf. De werkers laten zich niet intimideren en gaan toch de fabriek binnen. De privémilitie druipt af. http://www.rodemorgen.nl/

8 nov. 2011 Actie tegen ontploffende koelcontainers in Oakland
Havenwerkers van de vakbond ILWU in de Californische haven weigeren drie schepen met koelcontainers te lossen. Eerst moet de directie precies bekend maken wat voor containers het zijn. Eerder dit jaar zijn namelijk verschillende koelcontainers geëxplodeerd, waarbij drie doden gevallen zijn en nog veel meer gewonden. De waarschijnlijke oorzaak is dat bij onderhoud in Vietnam verkeerde en verontreinigde gassen in het koelsysteem zijn gebracht. De havenwerkers eisen daarom de gegevens van alle containers die in Vietnam zijn geweest. In de Amerikaanse staat Washington zijn hier na acties afspraken over gemaakt. In Oakland en omgeving willen de directies – verenigd in de Pacific Maritime Association – alleen een lijst geven van containers die dit jaar voor onderhoud in de Vietnamese haven Kat Lai zijn geweest – en daar nemen de havenwerkers geen genoegen mee. http://www.rodemorgen.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten